Nowości w bibliotece

Irena Jarocka

„Motylem jestem, czyli piosenka o mnie samej”

 

Pierwsza biografia znanej piosenkarki Ireny Jarockiej, której niezapomniane przeboje, takie jak “Motylem jestem”, “Wymyśliłam Cię” czy “Odpływają kawiarenki”, towarzyszą publiczności od wielu lat. Irena Jarocka wspomina swoje dotychczasowe życie, opowiada o pasjach, rodzinie i estradzie, o porażkach i sukcesach, o odzyskiwaniu siły i wykorzystywaniu doświadczeń na kolejnych etapach swojej wędrówki. Całość wzbogaca ponad 140 unikalnych zdjęć, szczegółowe kalendarium oraz dyskografia i filmografia artystki.

 

asdf0.jpg

 

 

Antoni Cofalik
Gamy dwu-, trzy- i czterooktawowe na skrzypce

 

W części pierwszej niniejszego zbioru znalazły się wybrane gamy dwuoktawowe w I pozycji przeznaczone dla uczniów początkujących. Nowością w stosunku do będących w użyciu opracowań jest wprowadzenie w rozłożonych akordach triady harmonicznej (T-S-D). Wzmacnia to u młodego skrzypka wyczucie odniesień funkcyjnych, rozwija słyszenie harmoniczne. Zaletą wydania jest dążenie do regularności rytmicznej oraz proporcjonalności poszczególnych odcinków gamy. Tego typu układ przyzwyczaja grającego do ładu metryczno-rytmicznego, uczy dyscypliny formalnej. Część druga to gamy oktawowe ze zmianami pozycji, bardziej rozbudowanymi pasażami oraz dwudźwiękami stawiają już wyższe wymagania. Płynne przechodzenie z kierunku wznoszącego w ruch opadający dodaje gamom „melodyjności”. Cześć trzecia to gamy trzyoktawowe, oparte o „Das Skalensystem” Carla Flescha, rozbudowane w kierunku biegłościowo-wirtuozowskim. Wybrane gamy czterooktawowe (cz. IV) przeznaczone są dla ambitniejszych uczniów, studentów, a także dojrzałych skrzypków pragnących utrzymywać maksymalną sprawność techniczną przez wiele lat. Gamy dwuoktawowe na strunie G (cz. V) są znakomitym treningiem zmian pozycji oraz sposobem na szybkie rozegranie.

 

 

asdf8.jpg

 

 

Wojciech Kazimierz Olszewski

Sztuka improwizacji jazzowej

 

Szuka improwizacji jazzowej jest trzecią publikacją autorstwa Wojciecha Kazimierza Olszewskiego wydaną przez PWM. Ma uzupełnić wiedzę o muzyce jazzowej ucznia / studenta / melomana z zakresu najważniejszego elementu rozwojowego tej muzyki improwizacji. Autor omawia poszczególne elementy tej trudnej sztuki, m.in. pulsację rytmiczną i metrum w kompozycjach jazzowych, harmonię i jej zależności skalowe, zastosowanie efektów specjalnych, charakterystycznych dla różnych grup instrumentów, umiejętne wprowadzanie cytatów muzycznych, riffów etc. Objaśnia rolę poszczególnych instrumentów w zespole w ujęciu rytmicznym, harmonicznym i melodycznym. Podaje przydatne uwagi, dotyczące przygotowania występu od wyboru programu i ustalenia kolejności grania solówek do komunikacji z publicznością podczas koncertu. Publikacja zawiera Aneks, w którym Czytelnik może zapoznać się z elementami budowania i rozwijania solówek, rozmaitymi skalami oraz autorskim zestawieniem literatury jazzowej (utworów i płyt jazzowych), których znajomość jest zdaniem Wojciecha Kazimierza Olszewskiego niezbędnym elementem kształcenia muzyka jazzowego. Do książki dołączona jest płyta CD z zaprezentowanymi w tekście skalami oraz z krótkimi fragmentami improwizacji fortepianu z towarzyszeniem sekcji rytmicznej, opartymi na tychże skalach.

 

 

asdf6.jpg

Azzi Maria Susana, Kimon Collier

Le Grand Tango życie i muzyka Astora Piazzolli

 

“Pasjonująca opowieść obrazująca życie i dzieło argentyńskiego mistrza bandoneonu. Piazolla dobrze rozumiał moje pasje jazzowe, a ja z nabożeństwem przyglądałem się, jak przekształca on tango, czyniąc z niego muzykę uniwersalną”. Lalo Schifrin

 

asdf9.jpg

 

 

Antoni Cofalik
Ulubione etiudy na skrzypce

 

“Pasjonująca opowieść obrazująca życie i dzieło argentyńskiego mistrza bandoneonu. Piazolla dobrze rozumiał moje pasje jazzowe, a ja z nabożeństwem przyglądałem się, jak przekształca on tango, czyniąc z niego muzykę uniwersalną”. Lalo Schifrin

 

 

asdf7.jpg

 

 

Jerzy Kusiak

Przewodnik po muzyce skrzypcowej

 

Książka jest pierwszym leksykonem repertuaru skrzypcowego w literaturze polskiej. Autor z wielkim znawstwem dokonał wyboru dzieł i ich twórców, wyróżniając najważniejsze i najcenniejsze kompozycje funkcjonujące nie tylko w życiu koncertowym, ale także w pedagogice. Nowy przewodnik z pewnością zainteresuje nie tylko skrzypków, ale także wielu melomanów, muzykologów czy kolekcjonerów płyt. Zaznajomienie się z zawartością książki pozwoli lepiej poznać i zrozumieć całą literaturę skrzypcową oraz jeszcze bardziej pokochać ten piękny instrument.

 

 

asdf5.jpg

 

 

Jerzy Kusiak

Skrzypce od A do Z

 

Książka Jerzego Kusiaka to skarbnica wiedzy o skrzypcach i grze skrzypcowej. Autor szczegółowo omawia konstrukcję skrzypiec, historię lutnictwa, techniki gry na instrumencie oraz prezentuje historię różnych szkół skrzypcowych. Podaje informacje o konkursach skrzypcowych na całym świecie i przedstawia najsłynniejszych wirtuozów.

 

 

asdf4.jpg

 

Seria PWM Najpiękniejszy…:

–    Najpiękniejszy Lutosławski na fortepian

–    Najpiękniejszy Paderewski na fortepian

–    Najpiękniejszy Szymanowski na fortepian

–    Najpiękniejszy Wieniawski na skrzypce i fortepian

–    Najpiękniejsza Bacewicz na skrzypce i fortepian